روند ساخت یک مدل جدید در گروه خودروسازی ب ام و حدود پنج سال طول می‌کشد و به سه مرحله تقسیم می‌شود.
طراحی خودرو در ب ام و با سفارش پروژه خودروی جدید توسط مدیریت آغاز می‌شود.  سپس آدریان فان هویدونک، مدیر طراحی گروه ب ام و  طرحی توجیهی  از مشخصات این خودروی جدید برای گروه طراحی تهیه می‌کند. این طرح نوعی چارچوب مفهومی  است و  هدف آن فراهم کردن بهترین فرصت خلاقیت برای طراحان، سازندگان، و مهندسان است.

مرحله اول: اصول
با شروع مرحله اول طراحی، درباره مشخصات کلیدی خودرو تصمیم‌گیری می‌شود و طراحان بر همین اساس ابعاد و نسبت‌های خودروی جدید را تعیین می‌کنند. این یکی از جنبه‌های بسیار مهم در روند طراحی است. مثل هر محصول دیگر، در طراحی خودرو ابعاد مناسب، کلید موفقیت در زیبایی و هماهنگی بصری است.
طراحان برای رسیدن به خطوط اصلی خودروی جدید، کارشان را با کشیدن نمای بیرونی ماشین روی کاغذ آغاز می‌کنند.
با نهایی شدن طرح‌های اولیه، آنها طرحی را به اسم «طرح نواری» آماده می‌کنند که نوعی نقشه در مقیاس واقعی خودرو است. تمام مشخصات اصلی ساختاری و فنی خودرو در طرح نواری گنجانده می‌شود.
طراحان با استفاده از نوارهای انعطاف‌پذیر، خطوط اصلی خودرو را روی طرح موجود می‌چسبانند تا بخش‌های مختلف خودرو مشخص‌تر شود.
در پایان این بخش، خطوط اصلی و شکل خودرو نهایی شده است. پس از این، متخصص نرم‌افزار کد (CAD) با همکاری طراح، ماکتی سه‌بعدی از خودرو جدید می‌سازد.
هدف مرحله اول طراحی، رسیدن به درکی مشترک از تمام عواملی است که طرح را شکل داده‌ و بر آن تاثیر دارد. 
در همین مراحل ابتدایی طراحی، مشخصات کلیدی خودرو مانند فاصله محور چرخ‌ها، حجم صندوق عقب، مشخصات موتور، ابعاد داخل اتاق، و موارد ایمنی در طرح توجیهی تعیین و نهایی می‌شود.
همراهی تکنولوژی و طراحی در این مرحله بسیار حیاتی است. طراحان باید تکنولوژی را طوری در  خودرو به‌کارگیرند که نه تنها ظاهری زیبا داشته باشد، بلکه سرنشین خودرو  به راحتی از آن‌ استفاده کند. 

مرحله ۲: رقابت
گروه ب ام و تنها خودروسازی است که برای رسیدن به فرم نهایی بدنه و داخل خودرو رقابت خلاقانه‌ای بین طراحانش برگزار می‌کند. رقابت بر سر پیشنهاد طرحی خلاقانه است که که سطوح و ابعادی بسیار زیبا داشته باشد.
تیم‌های طراحی بدنه و داخل ماشین با نظارت مدیران خود، ایده‌های مختلفی پیشنهاد می‌دهند و در نهایت طرح‌های مدادی و کامپیوتری آنها به ماکت‌هایی سه بعدی از جنس گل تبدیل می‌شود. 
این ماکت‌های گلی زبان طراحی ویژه هر مدل را نمایان می‌کند. کار روی ماکت‌های گلی نیاز به زمان و هزینه زیادی دارد و تعداد کمی از خودروسازان تا این حد به ساخت ماکت در اندازه واقعی اهمیت می‌دهند. این ماکت‌ها با گل‌ مخصوص و با جزییات دقیق ساخته می‌شود. 
پس از آن ورقه‌ نازک آلومینیوم روی ماکت گلی کشیده می‌شود. با این کار رنگ خودرو به نقره‌ای متالیک تغییر می‌کند. با ظاهری واقعی‌تر امکان بررسی خطوط، سطوح، و ابعاد ماشین زیر نورهای مختلف فراهم می‌شود. 
ماکت‌های گلی را به سرعت می‌توان تغییر داد، اصلاح کرد و اثر تغییرات را در شرایط واقعی بررسی کرد. در طول این مرحله با تصمیم اعضای هیئت مدیره تعدادی از ماکت‌های گلی به‌تدریج حذف می‌شود و رفته‌رفته تصویری از فرم نهایی خودرو شکل می‌گیرد. 
در نهایت سه سال قبل از تولید خودرو، از بین دو طرح نهایی یکی انتخاب می‌شود و ایده طراح برنده شکل واقعی به خود می‌گیرد.



مرحله ۳: ریزه‌کاری
پس از انتخاب طرح نهایی توسط هیئت مدیره، نوبت کار روی جزییاتی است که در روند ساخت یک محصول اهمیت بسیار زیادی دارد. 
در این مرحله تیمی مخصوص به نام «ریزه‌کاری طراحی» تشکیل می‌شود که کارش توجه به جزییات و بهینه‌سازی همه بخش‌های داخلی و خارجی خودرو  است.
در این بخش طراحان، مهندسان و متخصصان تولید همکاری بسیار نزدیکی دارند و هدف تعیین دقیق تک‌تک جزییات با دقت صدم میلی‌متر است.
به این ترتیب ب ام و مطمئن می‌شود که محصول جدید از هر نظر با استاندارد‌های بالای این کارخانه همخوانی دارد. در پایان این روند مجسمه‌ای که به دست یک هنرمند ساخته شده برای تولید انبوه با ماشین‌ها و روبات‌ها آماده می‌شود. 
با اسکن لیزری و به کمک کامپیوتر اطلاعات فنی بخش‌های مختلف ماشین استخراج می‌شود. به‌موازات این کار، تکنولوژی‌های مجازی گوناگونی به‌کار گرفته می‌شود تا روند ساخت در نهایت دقت انجام شود.
در طول این مرحله همه توجه طراحان به تجربه‌ خریدار هنگام استفاده از ماشین است و اطمینان از رضایت و لذت او برای سال‌هایی طولانی.
آدریان فان هویدونک می‌گوید «در مرحله طراحی تلاش می‌کنم تا طراحان بیشترین خلاقیت را داشته باشند.»
«به‌همین دلیل است که تا حد ممکن آن‌ها را با طرح توجیهی محدود نمی‌کنم. از همه طراحان دعوت می‌شود تا با استفاده ازکلمات و تصاویردر مورد برند یا پروژه مربوط نظر دهند. کار بعدی من انتخاب بهترین از بین تعداد زیادی نظر و پیشنهاد است که برای من از هیجان‌انگیزترین لحظات در کل روند طراحی است.»