تاب بازی با شاخه درخت | عکاس: جولان ماهانتا

در مورد خیلی از سوژه ها، انتقال
پیغامی که مورد نظر عکاس است، با نشان دادن حرکت و یا القای حس حرکت انجام می شود.
علاوه بر منجمد کردن و یا مات کردن سوژه، راه دیگر این است که دوربین را به نحوی
همراه سوژه حرکت دهیم که در طول مدت نوردهی جای سوژه در کادر تغییر نکند.

بنابراین سرعت حرکت دوربین به
این بستگی دارد که سوژه با چه سرعتی حرکت می کند، با چه زاویه ای نسبت به شما حرکت
می کند و اینکه با شما چقدر فاصله دارد. حرکت دوربین همگام با فردی که دارد راه می رود
به نسبت آسان است اما این کار مثلاً در مسابقات اتومبیلرانی نیاز به تمرین بیشتری
دارد.

نتیجه بکارگیری چنین تکنیکی سوژه واضح و پس زمینه مات است که حس حرکت و سرعت را القا می کند. اگر پس زمینه فقط کمی مات باشد برداشت بیننده این خواهد بود که سرعت سوژه زیاد نیست. اما اگر پس زمینه خیلی مات باشد، حس می کنیم سوژه سرعت بالایی دارد. سرعت شاتر و سرعت حرکت دوربین میزان مات بودن پس زمینه را تعیین می کند.

بادکنک فروش، ویتنام | عکاس: مایکل ماهر

اگر تصمیم دارید از تکنیک حرکت
دوربین استفاده کنید اولین کاری که باید کرد این است که ببینید می خواهید از چه
بخشی از مسیر حرکت سوژه عکس بگیرید. به کل مسیر حرکت سوژه یعنی از هنگامی که وارد
دید دوربین تان می شود نگاه کنید و ببینید می خواهید از کدام بخش از این مسیر عکس
بگیرید. سپس طوری بایستید که نوک پایتان به سمت نقطه شروع نوردهی باشد. روی آن
نقطه فوکوس کنید و سرعت شاتر را طوری انتخاب کنید که حس دلخواه شما را از حرکت
القا کند. و بعد بدن خود را در مسیر عکس حرکت سوژه طوری بپیچانید که نوک پاهایتان
همچنان به سمت نقطه شروع عکاسی باشد. برای بدن خیلی راحت تر است که از وضعیت
ناراحت به وضعیت راحت برگردد تا برعکس.

وقتی سوژه وارد دید شما از داخل
دوربین شد، دوربین را همگام با او به حرکت درآورید و سعی کنید جای سوژه در کادر
تغییر نکند. به محض اینکه سوژه به نقطه ای رسید که از قبل تعیین کرده اید، دکمه
شاتر را فشار دهید اما به حرکت دوربین ادامه دهید. اگر با دوربین لنزخور عکس می گیرید،
در طول نوردهی سوژه را نخواهید دید اما نگذارید این مساله باعث شود حرکت دوربین را
متوقف کنید. آنقدر به حرکت دوربین ادامه دهید تا بتوانید دوباره سوژه را ببینید،
یعنی تا وقتی که نوردهی تمام شود.

عکس: نشنال جغرافی